test Uw nieuwe (t)huis vinden   | ZeroPlus

Uw nieuwe (t)huis vinden   
29 jan 2016

Uw nieuwe (t)huis vinden  

Een huis kopen is een vrolijke beslissing vol vooruitgang, hoop en blijde verwachting. Maar ook erg spannend. Voor velen is het een van de grootste beslissingen in hun leven. Wat zijn nu eigenlijk de kenmerken die een huis tot een prettige plek maken om te wonen? Welke psychologische valkuilen zijn er bij het kopen van een huis en hoe omzeilt u die? Met een duidelijk stappenplan bent u in staat om een weloverwogen keuze te maken die écht goed voelt. Zodat u een huis koopt dat al snel uw thuis wordt. Waar u kunt dromen, leven en lachen. Waar u zich veilig voelt en vertrouwd.

Eisen en wensen

Het allerbelangrijkste is: “Weten wat u zoekt!” Schrijft u daarom een lijstje met daarop al uw eisen en wensen. Denk hierbij o.a. aan ligging, afwerking, binnen- en buitenruimte, lichtinval, financieringsmogelijkheden, reisafstand naar werk, voorzieningen in de buurt, etc. U heeft nu een duidelijk beeld van uw verwachtingen.

Waar voelen we ons thuis?

Onderzoek toont aan dat wij ons thuis voelen in ruimtes die aansluiten bij de natuurlijke behoeftes en primitieve instincten die we hebben overgehouden aan de tijd dat we nog jagers en verzamelaars waren. We trekken ons graag terug. Visuele maar vooral auditieve privacy vinden we heel belangrijk. We bakenen ons territorium af door onze woonruimte persoonlijk te maken. Contact met de natuur vinden we belangrijk. Bij uitzicht op groen, daglicht en frisse lucht voelen wij ons prettig.

De volgende kenmerken bepalen hoe prettig we een huis vinden:

  • Overzicht: Een weids uitzicht geeft een veilig gevoel, o.a. grote raampartijen en een voortuin.
  • Toevlucht: Schuilplaats om niet gezien te worden, o.a. gezellige zithoek of een overdekt terras.
  • Belofte: Uit het zicht maakt ons nieuwsgierig o.a. niveauverschillen in de tuin.
  • Risico: Spannende elementen spreken aan in een huis, o.a. hoge plafonds en open trappen.
  • Complexe orde: Orde en variatie in een huis moeten in balans zijn. Strakke overzichtelijke lijnen gecombineerd met mooie warme details in de inrichting.

Uw herinneringen die u heeft aan eerdere woningen. Waar voelde u zich het allerbeste? Dit bepaalt uiteindelijke voor een belangrijk deel in welk soort huis u zich echt thuis voelt.

Pas op dat je brein je niet voor de gek houdt bij de keuze voor een nieuw koophuis. Hierbij 6 psychologische tips en valkuilen:

  1. De primacy bias: “de eerste indruk”. Hoe voelt een huis bij het over de drempel stappen . Ga echter zeker een 2e keer kijken naar een huis en doe dit bij  wisselend omstandigheden. U zult zien dat uw kijk op het huis verandert.
  2. De confirmation bias: “verliefd op een woning”. U moet de nadelen niet gaan negeren, dus even van die roze wolk af en een reality check doen.
  3. Het status-effect: “the place to be”. Wees volstrekt eerlijk tegen uzelf, en kijk breed, leg u niet vast op een buurt.
  4. De anchoring bias: “het referentie effect”. Laat andere woningen niet een referentiekader vormen, maar beoordeel elk huis op zichzelf. Blijf uw eigen eisen en wensen volgen.
  5. Het boerderij-op-de-dam-effect: U kunt geen huis vinden omdat niets goed genoeg is. Als “Maximizer” vindt u het moeilijk uw eisenlijstje iets in te korten, probeer dan of sommige eisen op een andere manier in te willigen zijn. (tegenovergesteld zijn de Satisficers, zij zijn tevreden met iets wat “goed genoeg” is)
  6. Need for closure: Laat u door uzelf of door anderen niet haasten in het nemen van een beslissing. Wacht liever en koop niet halsoverkop omdat u het wilt afronden of bang bent dat u het misloopt.

Beslissen

De uiteindelijke knoop door hakken, kopen of niet kopen, doen we met gevoel en verstand. Beiden zijn even belangrijk bij het nemen van een beslissing om een huis te kopen. Het krijgen van adviezen van anderen helpen u hier zeker ook bij. Na veel informatie inzamelen en met kritisch verstand alles overwogen zal uw onbewuste het beter voor uw weten. Vertrouw hierop! Het is goed om “er een nachtje over te slapen” het onbewuste weegt dan alle factoren naar waarde mee.

Schermafbeelding 2015-12-18 om 15.35.23


Ingrid Holtzhuizer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *